Dojrzałość szkolna dzieci 6,7-letnich.

6 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp ……….3

Rozdział I
Problem dojrzałości szkolnej w świetle literatury

1. Pojęcie dojrzałości szkolnej ……….5
2. Historia badań nad dojrzałością szkolną
2.1 Badania nad dojrzałością szkolną na świecie………. 7
2.2 Badania nad dojrzałością szkolną w Polsce ……….10
3. Aspekty dojrzałości szkolnej ……….13
3.1 Rozwój fizyczny ……….14
3.2 Rozwój intelektualny………. 16
3.3 Rozwój społeczno- emocjonalny ……….19
4. Dojrzałość szkolna a środowisko………. 20
4.1 Rola rodziny w osiągnięciu gotowości do nauki dziecka ……….20
4.2 Przedszkole drogą do dojrzałości szkolnej………. 23
4.3 Gotowość szkolna dzieci a gotowość szkoły i nauczycieli ……….26
5. Sylwetka dziecka dojrzałego do nauki szkolnej ……….30
6. Trudności w osiągnięciu dojrzałości szkolnej ……….31
7. Następstwa braku gotowości szkolnej ……….34
7.1 Dysleksja ……….34
7.2 Ryzyko dyskalkulii rozwojowej ……….36
7.3 Lęk przed szkołą ……….37
7.4 Depresja u dzieci ……….38

Rozdział II
Metodologia badań własnych

1. Cel i przedmiot badań
2. Problemy i hipotezy badawcze ……….40
3. Metody, techniki i narzędzia wykorzystane w badaniach własnych ……….42
4. Charakterystyka badanej grupy………. 44
5. Charakterystyka, organizacja i przebieg badań ……….46

Rozdział III
Dojrzałość szkolna i jej wyznaczniki w świetle badań własnych

1. Poziom dojrzałości szkolnej dzieci 6,7-letnich i jego wpływ na naukę w szkole ……….49
2. Środowisko rodzinne i stan zdrowia dziecka 6,7-letniego a jego gotowość do nauki w szkole………. 65
3. Rola przedszkola w przygotowaniu dziecka 6,7-letniego do szkoły ……….79
4. Gotowość szkół i nauczycieli na przyjęcie dziecka 6,7-letniego………. 89
5. Wnioski z badań 93


Zakończenie ……….96
Bibliografia………. 98
Spis tabel i wykresów
Aneksy