Zarządzanie ryzykiem w procesie transportu na przykładzie działań dostawcy usług logistycznych

3 marca 2019 Wyłączono Przez administrator


Wstęp

Rozdział 1
Ryzyko i proces zarządzania nim

1.1. Definicje ryzyka i pojęcia z nim związane
1.2. Klasyfikacja i rodzaje Zagrożeń
1.3. Zarządzanie ryzykiem


Rozdział 2
Ryzyko w procesach transportu

2.1. Ryzyko i sposoby jego ograniczania w transporcie drogowym
2.2. Ryzyko i sposoby jego ograniczania w transporcie morskim
2.3. Ryzyko i sposoby jego ograniczania w transporcie lotniczym


Rozdział 3
Dostawca usług logistycznych, firma DHL

3.1. Certyfikaty i standardy
3.2. Wymagania wobec podwykonawców
3.3. Ubezpieczenia
3.4. Działania techniczno-organizacyjne
3.5. Podsumowanie


Zakończenie
Bibliografia

Opis zawartości pracy:

Celem, jaki został zdefiniowany dla niniejszej pracy, było przedstawienie weryfikacja i ocena działań bezpieczeństwa na przykładzie dostawcy usług logistycznych, jakim jest firma DHL.

Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów.

Pierwszy z nich dotyczy pojęcia ryzyka w rozumieniu ogólnym oraz logistycznym wraz z towarzyszącą im klasyfikacją. Przedstawiono w nim również sposoby podejścia do ryzyka, koncepcję zarządzania ryzykiem ERM (Enterprise Risk Management) oraz normę ISO 31000 o tożsamej tematyce. Za źródło informacji potrzebne do napisania rozdziału pierwszego, posłużyły mi głównie pozycje książkowe, do których należały m.in. Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw na rynku B2B napisana przez Grażynę Wieteskę, Zarządzanie zintegrowanym ryzykiem przedsiębiorstwa w Polsce Stanisława Kasiewicza oraz Zarządzanie ryzykiem – ujęcie interdyscyplinarne Tadeusza Teofila Kaczmarka.

W drugim rozdziale pracy zostały scharakteryzowane trzy rodzaje ryzyka związanego z procesem transportu wyróżniając – proces transportu: drogowego, morskiego oraz lotniczego. Każdemu z nich towarzyszy szczegółowa klasyfikacja i co najważniejsze, sposoby ograniczania tegoż ryzyka, jak również zabezpieczania się przed nim oraz jego ewentualnymi następstwami w razie wystąpienia. W tej części źródłem mojej wiedzy były przede wszystkim artykuły zaczerpnięte ze specjalistycznego czasopisma „Logistyka” oraz książki Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu Roberta Krystka.

Ostatni rozdział pracy został poświęcony działalności firmy DHL, będącej kluczową postacią na rynku usług logistycznych. Dokonano w nim ogólnej charakterystyki działań podejmowanych przez DHL w ramach minimalizacji poziomu ryzyka w trakcie organizacji i realizacji procesów transportu. Ponadto opisane zostały wymogi firmy wobec swoich podwykonawców oraz stosowane formy ubezpieczeń.
Metodą badawczą, pozwalającą na zapoznanie się ze sposobem funkcjonowania firmy DHL był pogłębiony wywiad z pracownikami odpowiednich działów. Za źródło informacji służyły też wewnętrzne materiały należące do firmy.